Bättre syreupptagningsförmåga

Jag prenumererar på tidningen HÄLSA och i förra numret stod det om lite andningsövningar. Jag fastnade för den som kom ifrån en man vid namn Boris Aranovich. Det handlade om att andas mindre. Och därmed öka syreupptagningsförmågan i blodet. Det står mer i länken. Men i tidningen finns det iaf ett konkret expempel på hur man kan göra och det kommer här.

Öka syreupptagningsförmågan
Genom att frivilligt utsätta dig själv för
syrebrist (hypoxi) och koldioxidöverskott
(hyperkapni) kan du öka kroppens syreupptag
och därmed öka hälsan och vialiteten, anser
Boris Aranovich.
Korta inandningar, långa utandningar och
pauser där du håller andan är grundreceptet.
Men du kan samtidigt skräddarsy dina
andningsövningar efter stundens behov.
Håll andan efter inandning - och du aktiverar
det sympatiska nervsystemet och får ny
energi. Eller håll andan efter utandning och
aktivera det parasympatiska nervsystemet
när du vill varva  ner. Ta hänsyn till
kondition och dagsform.

GÖR SÅ HÄR:
1.
Andas in i tre sekunder.
2. Andas ut i nio sekunder.
3. Håll andan i sex sekunder.

Hur reagerar du? Blir du trött och känner
dig olustig? I så fall kan du minska tiderna
till tre, sex och fyra sekunder. Öka varje vecka
både utandningen och pausen med en sekund
för att bli friskare. Den som är deprimerad
eller kraftlös kan hålla andan efter
inandning istället, för att aktivera det sympatiska
nervsystemet.

(HÄLSA nr 3, mars 2010)

Jag personligen fick på en gång gå ner till tre, sex och fyra sekunder. För det första tycker jag det är väldigt obehagligt att hålla andan/inte kunna andas ordentligt och måste komma över den första paniken innan jag kan göra övningen ordentligt. Har precis börjat med det här, men om inte annat kanske man får en placeboeffekt :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0